Skip to content

Pracownicy Akademii Pożarniczej

Podstawowe informacje

Pełne imię i nazwisko
Paweł Brzoza
Główny adres email
Paweł.Brzoza@sgsp.sgsp
Opis działalności

Doktor nauk humanistycznych, medioznawca, filmoznawca, wieloletni dydaktyk, autor licznych artykułów i wystąpień dotyczących medów alternatwnych, ze szczególnym naciskiem na współczesne praktyki dokumentalistyczne (dokument interaktywny, współtworzony społecznie, cyfrowe gry dokumentalistyczne, etc.), specjalista w Dziale Zbiorów i Wystaw w Narodowym Centrum Kultury Filmowej w Łodzi. Autor książki "Rubieże przyjemności. Seksualna niesubordynacja na obrzeżach amerykańskiej kinematografii". Współredaktor jednej z pierwszych w Polsce książek poświęconych perspektywie queer w filmie "O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej". Pomysłodawca i organizator Międzynarodowego Festiwalu Filmu Queer „a million different loves!?”.

Osiągnięcia naukowe

KSIĄŻKI:

2015: „Rubieże przyjemności. Seksualna niesubordynacja na obrzeżach amerykańskiej kinematografii”, WN Katedra, Gdynia.

REDAKCJA:

2010: „O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej”, red. Dagmara Rode, Paweł Sołodki, Feminoteka, Kraków.

WYBRANE ARTYKUŁY:

2021:
„Polski dokumentalizm interaktywny – od web-docs po docu-games”, [w:] „Film polski współcześnie: od głównego nurtu do eksperymentu”, (red.) Marta Giec, Artur Majer, PWSFTviT, Łódź.

„Narodziny, życie i śmierć dokumentu interaktywnego”, [w:] „Sztuka ma znaczenie”, red. Dagmara Rode, Marcin Składanek, Maciej Ożóg, WUŁ, Łódź.

„W czasie społecznego niepokoju. Filmy crowdsourcingowe”, „Ekrany”, nr. 1 (57) / 2021.

2020:
„Digital docu-games, czyli cyfrowe gry dokumentalne”, „Panoptikum”, nr 24 (31) / 2020.

2019:
„Serial internetowy. Notatki o zjawisku”, „Panoptikum”, nr 20 (2018).

2018
„Abiekt w filmie”, „EKRANy”, nr 5 (45) / 2018.

2017:
„Dokument i reportaż interaktywny – polskie konteksty”, „Pleograf”, nr 3 / 2017.

2016:
„Hybryda naszych czasów? Dokument interaktywny”, „EKRANy”, nr 5 (33).

„O doświadczeniu ‘guilty pleasure’”, „EKRANy”, nr 1 (29).

2015:
„Dokument interaktywny: rekonesans”, współautorka Dagmara Rode, [w:] „Paradygmaty współczesnego kina”, red. Ryszard W. Kluszczyński, Tomasz Kłys, Natasza Korczarowska-Różycka, Łódź.

„Pochwała nadinterpretacji. O filmowym found footage”, [w:] Beata Lisowska, Konrad Chmielecki (red.) „Teoria obrazu w naukach humanistycznych”, Łódź.

2014:
„Crowdsourcing films – szkic o zjawisku”, [w:] „Film i media –przeszłość i przyszłość. Kontynuacje”, red. Andrzej Gwóźdź, Magdalena Kempna-Pieniążek, Warszawa.

„Między literaturą, filmem i rzeczywistością: o problemach z adaptacją Wojny polsko-ruskiej”, „Rocznik komparatystyczny” nr 5 (2014).

2013:
„Rubaszności świata. Seksualność jako atrakcja w filmach mondo”, [w:] Tomasz Majewski, Marcin Pieńkowski, Dagmara Rode (red.), „Wokół dokumentalizmu. Teorie i praktyki”, Wydawnictwo PWSFTViT, Łódź.

2012:
„Przemoc seksualna w (para)dokumentalnym filmie nurtu mondo”, [w:] „Zbrodnia, występek, wykroczenie. Mikrokosmos kryminału”, red. Anita Staroń, Tomasz Majewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

2009:
„Queerowe pamiętniki filmowe, czyli prywatne jest polityczne”, [w:] „Lektury płci. Polskie (kon)teksty”, red. Mieczysław Dąbrowski, Elipsa, Warszawa.

2008:
„Fetysz męskości i skóry. O figurze leathermena w amerykańskiej kulturze audiowizualnej”, [w:] „Nowa wizualność nowy paradygmat kulturowy”, red. Eugeniusz Wilk, Iwona Kolasińska-Pasterczyk, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.


Zainteresowania naukowe
Stanowiska
  • asystent Katedra Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej

    Obowiązki dydaktyczne (obszary: nowe media i kultura cyfrowa, współczesne praktyki dokumentalistyczne, media alternatywne, media społeczne):

    - prowadzenie zajęć dydaktycznych (kierunki: Nowe media i kultura cyfrowa, Filmoznawstwo),
    - przeprowadzanie egzaminów i zaliczeń w tym egzaminów dyplomowych,
    - opieka nad pracami zaliczeniowymi i semestralnymi studentów,
    - opracowywanie materiałów dydaktycznych do prowadzonych zajęć,
    - przeprowadzanie konsultacji ze studentami.

    Obowiązki badawcze (obszary: nowe media i kultura cyfrowa, współczesne praktyki dokumentalistyczne, media alternatywne, media społeczne):

    - prowadzenie i uczestnictwo w badaniach naukowych i pracach rozwojowych,
    - rozpowszechnianie wyników badań naukowych lub rozwojowych przez publikowanie wyników,
    - uczestnictwo w konferencjach i seminariach naukowych.

    Godziny pracy

    • Poniedziałek
    • Wtorek
    • Środa
    • Czwartek
    • Piątek
    • Sobota
    • Niedziela